Iedere ondernemer met personeel vraagt zich wel eens af: 'Waarom heb ik zo'n hoog ziekteverzuim in mijn bedrijf en wat kan ik doen om dit te verlagen?. Wie deze vraag dan vervolgens aan deskundigen (b.v. een traditionele Arbodienst) stelt, krijgt dan helaas verschillende antwoorden. U wordt als werkgever wel echter geacht het loon van iedere zieke medewerker maximaal 2 jaar door te betalen. Na twee jaar stopt deze verplichting voor u en gewoonlijk volgt er dan een WIA-beoordeling.
Als bij deze beoordeling echter blijkt dat u te weinig aan de re-integratie van uw zieke medewerker heeft gedaan, kunt u verplicht worden om het loon nog maximaal een jaar door te betalen. Daarnaast zal de WIA-premie (voor grote organisaties), als blijkt dat de zieke medewerker niet in uw bedrijf wordt gere-integreerd, voor al uw werknemers worden verhoogd.
Kortom, wat extra aandacht voor het arbo- en ziekteverzuimbeleid binnen en buiten uw bedrijf kan u in de toekomst een hoop kosten schelen. De zieke werknemer in 2008 heeft ons de afgelopen jaren twee keer zoveel als zijn brutoloonkosten gekost! Dit bedrag bestaat o.a. uit omzetverlies en vervanging of extra werk door collega's. Ondanks dat het hier om niet-werkgebonden ziekteverzuim (buiten ons bedrijf) ging!
Om onnodige kosten als gevolg van langdurig ziekteverzuim te voorkomen, geven wij u hieronder de nodige informatie zodat u voorbereid bent voor het geval u net als ons met ziekteverzuim binnen uw bedrijf te maken krijgt.
Soorten ziekteverzuim.
Kort ziekteverzuim.
Lang ziekteverzuim.
Ziekteverzuim bij een arbeidsconflict.
Ziekteverzuim door sportblessures.
Waarom bij ons een ARBO offerte aanvragen?
Testimonials
Benieuwd naar ervaringen van anderen met onze adviseurs?