Ziekteverzuimbeleid
Elk bedrijf met werknemers in Nederland moet zich houden aan de Arbowet (de wet Arbeidsomstandigheden). In de Arbowet staan bepalingen over de bescherming van de veiligheid, gezondheid en welzijn van werknemers. Daaronder valt ook het ziekteverzuimbeleid binnen een bedrijf.
Een ziekteverzuimbeleid binnen uw bedrijf is maatwerk en moet in overleg met uw werknemers worden opgesteld én mee worden ingestemd. Een gedegen ziekteverzuimbeleid ligt in lijn met uw algemene bedrijfs- en personeelsbeleid van uw bedrijf en bestaat o.a. uit de volgende onderdelen:
- Ziekteverzuimpreventie Uw Arbobeleid binnen uw bedrijf is voor collectieve, arbeidsgebonden ziekteverzuimpreventie. Terwijl uw ziekteververzuimbeleid er meer op is gericht om het ziekteverzuim in het algemeen binnen uw bedrijf tegen te gaan.
- Ziekteverzuimprotocol Het ziekteverzuimprotocol beschrijft binnen uw bedrijf de processen rondom ziekmelden, ziekteverzuimcontrole, ziekteverzuimbegeleiding, re-integratie bij langdurig verzuim, loondoorbetaling bij ziekte en eventueel verrekening van vakantiedagen. Hierdoor is iedereen binnen uw bedrijf op de hoogte van zijn/haar rechten en plichten bij ziekte.
- Verzuimregistratie/-analyse Om uw ziekteverzuimbeleid te kunnen meten en evalueren zijn cijfers en analyses van belang. Door geregeld de ziekteverzuimcijfers en -oorzaken te analyseren, krijgt u een goed beeld van de ziekteverzuimpatronen binnen uw bedrijf.
- Begeleiding bij re-integratie Om te voorkomen dat uw werknemers (onnodig) lang ziek blijven, is bewaking van het re-integratietraject door een casemanager (meer informatie over een casemanager, zie Wet Poortwachter) van groot belang.
Kortom, een goed ziekteverzuimbeleid heeft als voordeel dat iedereen binnen uw bedrijf weet waar hij aan toe is qua procedures, middelen, taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden bij ziekteverzuim.
Terug naar ziekteverzuim