In 2008 hadden wij er nooit zo bij stilgestaan wat de Wet Poortwachter van ons als werkgever zou verlangen, indien wij te maken zouden krijgen met een langdurige zieke werknemer. Daarom treft u onderstaand alle informatie aan over de Wet Poortwachter, zodat u als werkgever alvast voorbereid bent, mocht u onverhoopt te maken krijgen met de Wet Poortwachter.
De Wet Poortwachter is op 1 april 2002 ingesteld, om het aantal zieke werknemers dat langdurig in de WAO zat terug te dringen én om ook de instroom van nieuwe WAO'ers terug te dringen. De Wet Poortwachter had als uiteindelijke doel, een snellere terugkeer van zieke werknemers in het arbeidsproces, zodat het ziekteverzuim korter zou worden in Nederland. Werkgevers werden door middel van regels vanuit de Wet Poortwachter vanaf de eerste ziektedag verplicht om werknemers bij ziekte actiever te begeleiden (re-integreren).
De werkgevers werden vanaf 2002 verplicht de vele acties die de Wet Poortwachter voorschrijft uit te voeren en het loon van hun arbeidsongeschikte werknemer voor een periode van 2 jaar of totdat de arbeidsovereenkomst is afgelopen door te betalen.
Over de uitvoering van de Wet Poortwachter kunnen we vrij kort zijn, deze ligt namelijk volledig bij u als werkgever!
De wet schrijft u duidelijke tijdsgebonden acties voor die u samen met uw zieke werknemer moet uitvoeren. Als werkgever bent en blijft u bij de Wet Poortwachter altijd eindverantwoordelijk voor de uitvoering en controle van de re-integratie van uw medewerker. Als het UWV vindt dat u dit niet goed genoeg doet of gedaan heeft, dan kan zij u hiervoor een boete opleggen! Om dit laatste te voorkomen hebben wij onderstaand de Wet Poortwachter stap voor stap voor u uitgeschreven.
Waarom bij ons een ARBO offerte aanvragen?
Testimonials
Benieuwd naar ervaringen van anderen met onze adviseurs?