Verplichtingen werkgever arbowet
Hieronder treft u nog even een korte checklist met 10 verplichtingen, die u als werkgever heeft vanuit de Arbowet in Nederland:
- 1. Het ontwikkelen en uitvoeren van arbobeleid (arbeidsomstandighedenbeleid) binnen uw bedrijf. Bij arbeid die binnen uw bedrijf wordt verricht, moet u als werkgever de risicos voorkomen en/of beperken die de veiligheid en gezondheid van uw werknemers kunnen schaden;
- 2. Zoveel mogelijk de gevaren voor de gezondheid van uw werknemers direct aanpakken, b.v. een machine die te veel lawaai maakt, vervangen door een stiller type;
- 3. Een veilige en op uw werknemers afgestemde inrichting van de arbeidsplaatsen, werkmethoden en arbeidsmiddelen. Dit geldt ook voor een werknemers met een structurele functionele beperking door bijvoorbeeld ziekte;
- 4. Zorgen voor variatie en voorkomen en beperken van tempogebonden arbeid;
- 5. Het opstellen en uitvoeren van een RI&E (zie ook, RI&E) en Plan van Aanpak;
- 6. Het voorkomen en beperken van zware ongevallen, waarbij gevaarlijke stoffen betrokken kunnen zijn;
- 7. Het geven van voorlichting en onderricht aan uw werknemers. De voorlichting en het onderricht kunnen betrekking hebben op het gebruik van arbeidsmiddelen of persoonlijke beschermingsmiddelen, maar ook over hoe er in uw bedrijf wordt omgegaan met agressie, geweld en seksuele intimidatie;
- 8. Het melden en registreren van arbeidsongevallen en beroepsziekten binnen uw bedrijf;
- 9. Het voorkomen van gevaar voor derden in verband met de arbeid die door uw werknemers wordt verricht.
- 10. Uw werknemers in de gelegenheid stellen om periodiek een arbeidsgezondheidskundig onderzoek te ondergaan.
Terug naar Arbowet