De Arbowet schrijft voor dat bedrijven zich deskundig moeten laten ondersteunen bij het opstellen en uitvoeren van een goed arbeidsomstandighedenbeleid en ziekteverzuimbeleid. U heeft hierbij de volgende keuzemogelijkheden:
Binnen de maatwerkregeling regelt een werkgever zijn arbodienstverlening zelf, in plaats van daarvoor een contract met een arbodienst te sluiten. Werkgevers kunnen hun arbodienstverlening daardoor beter aanpassen aan de situatie binnen hun bedrijf. De overheid wil hierdoor zo de betrokkenheid van de werkgevers bij het verbeteren van de arbeidsomstandigheden in hun eigen bedrijf verhogen.
Voor de maatwerkregeling gelden echter de volgende voorwaarden:
Indien u niet kiest voor de maatwerkregeling, dan schakelt u een arbodienst in. In de Arbeidsomstandighedenwet en de Arbeidsomstandighedenregeling wordt een aantal minimumeisen gesteld aan arbodiensten. Deze eisen hebben betrekking op de deskundigheid, organisatie, uitrusting en het functioneren van arbodiensten. Zo is elke arbodienst o.a. wettelijk verplicht een klachtenprocedure te hebben en moet zij uw werknemers daarop wijzen. Om te kunnen aantonen dat Arbodiensten aan deze eisen voldoen, moeten zij over een certificaat beschikken. Onder het kopje arbodiensten Nederland treft u de meest vooraanstaande gecertificeerde arbodiensten in Nederland aan.
U als werkgever stelt ten minste één van uw werknemers in uw bedrijf aan die u ondersteunt bij de arbodienstverlening. Deze deskundige werknemer wordt ook wel preventiemedewerker of arbocoördinator genoemd.
In kleine bedrijven (25 werknemers of minder) kan een werkgever zelf de preventiemedewerker zijn.
Zie hier voor meer informatie over een preventiemedewerker
Terug naar ArbodienstWaarom bij ons een ARBO offerte aanvragen?
Testimonials
Benieuwd naar ervaringen van anderen met onze adviseurs?