Vooral in de uitzendbranche heeft dit verstrekkende gevolgen, maar ook daarbuiten kan deze modernisering grote gevolgen hebben voor werkgevers. Het betreft momenteel nog voorstellen tot wetswijziging per
1 januari 2014. De grootste veranderingen worden hieronder uiteengezet. Met name de financiering van de Ziektewet wordt gewijzigd, maar ook de re-integratieverplichting is mogelijk aan verandering onderhevig.
Vanaf 2014 wordt de Ziektewetlast via een gedifferentieerde Ziektewetpremie aan de individuele werkgever doorbelast. Momenteel wordt deze nog uit de premie voor het Sectorfonds betaald. Bij de nieuwe regeling is de Ziektewetlast van twee jaar terug bepalend voor de hoogte van de gedifferentieerde premie die bovenop de premie voor het sectorfonds moet worden betaald. Voor werkgevers met minder dan 25 werknemers blijft de premie op sectorniveau vastgesteld.
De WGA-uitkering wordt mogelijk ook aan de individuele werkgever doorbelast. Bij publieke verzekering gebeurt dit door een verhoging van de gedifferentieerde WGA-premie. Bij WGA-eigenrisicodragerschap gaat dit door een doorbelasting van de toe te rekenen WGA-uitkeringen. Het is nog niet bekend welke overgangsregeling wordt getroffen voor werkgevers die al eigenrisicodrager zijn voor de WGA.
Momenteel wordt deze uitkering al via een gedifferentieerde premie of rechtstreeks bij WGA-eigenrisicodragerschap aan de (ex-)werkgever toegerekend. De WGA-uitkering die volgt op een vangnetregeling wordt daarbij buiten beschouwing gelaten. In deze situatie is het UWV namelijk verantwoordelijk voor herstel en re-integratie.
Het is voor werknemers mogelijk om net als bij de WGA eigenrisicodrager te worden voor de Ziektewet. Of dit voor werknemers interessant is hangt af van de situatie van het bedrijf in relatie tot de sectorgemiddelden.
Bron: ANP
Waarom bij ons een ARBO offerte aanvragen?
Testimonials
Benieuwd naar ervaringen van anderen met onze adviseurs?