Tweede thema van check je werkplek is agressie en geweld - 30-03-2012
De Campagne Check je werkplek is gestart met het tweede thema Agressie en geweld. De site Checkjewerkplek.nl wijst de (kleine) ondernemer op risicos in zijn zaak en welke gevolgen die kunnen hebben voor de continuïteit in het bedrijf. Checkjewerkplek is een campagne van het Steunpunt RI&E-instrumenten en loopt tot eind 2012.
RI&E bij kleine ondernemers
Uit onderzoek blijkt dat kleine ondernemers minder vaak beschikken over een RI&E. Terwijl de RI&E ondernemers juist helpt risicos in de onderneming op te sporen en maatregelen te nemen zodat ongelukken voorkomen worden. Het doel van de campagne is dan ook kleine ondernemers te informeren dat er speciaal voor hen een branche RI&E-instrument is: gemakkelijk, snel en betrouwbaar. Naast de ondernemer als werkgever, richt de campagne zich ook op werknemers. Zij zijn zelf ook verantwoordelijkheid voor hun eigen veiligheid en gezondheid in de zaak.
Sectoren Horeca en Detailhandel
De campagne richt zich vooral op de sectoren Horeca en Detailhandel. De naleving van de RI&E-verplichting is in deze sectoren namelijk het laagst. Speerpunten van de campagne zijn de belangrijkste risicos in deze sectoren. Elke drie maanden wisselt de campagnesite van thema, waarbij de informatie over eerdere themas beschikbaar blijft. Na brandveiligheid komt nu het thema agressie en geweld aan bod. Elk thema wordt geïllustreerd door een aansprekend persoonlijk verhaal van een collega-ondernemer. Na Brandveiligheid en Agressie & geweld komen vervolgens de themas Snijden, Tillen en Hygiëne aan bod.
Bron: Checkjewerkplek.nl
Naar Arbo nieuws