De meest opvallende wijziging in de nieuwe boetecatalogus is de hogere boete voor foutief registreren van het soort arbeid in de digitale tachograaf. Deze overtredingen worden nu gezien als valsheid in geschrifte. De boetes die kunnen worden opgelegd, lopen op van 0 tot 199 bij een kleine inbreuk op de regels, via 200 tot 549 bij belangrijke inbreuken naar 550 of meer bij heel belangrijke inbreuken. In het laatste geval gaat het bijvoorbeeld over manipuleren van de digitale tachograaf, of bij het niet lang genoeg bewaren van registratiegegevens. De wijzigingen en de nieuwe boetecatalogus worden toegepast op overtredingen die vanaf 9 mei 2012 plaatsvinden. Bij overtredingen die zijn geconstateerd vóór die datum wordt de meest gunstige bepaling voor de onderneming of de chauffeur toegepast.
Volgens woordvoerder Floris Liebrand staat TLN volledig achter handhaving van de wettelijke rij- en rusttijden en de boetes die daarvoor gelden, maar handhaving van arbeidstijden is volgens TLN een zaak van de onderneming zelf. "Waar we in het verleden ook al tegen geageerd hebben, is het boetebeleid in het buitenland, Daar stapelen ze - op basis van de 28 dagenregeling van de tachograaf - overtreding op overtreding, wat leidt tot exorbitant hoge boetes."
De nieuwe boetecatalogus is onderdeel van de gewijzigde Beleidsregel bestuurlijke boeteoplegging Arbeidstijdenwet en Arbeidstijdenbesluit vervoer (wegvervoer). Daarin worden overtredingen die worden geconstateerd bij bedrijfs- of transportinspecties in drie categorieën ingedeeld. Deze nieuwe indeling geldt in alle Europese lidstaten en draagt bij aan de harmonisering van het boetebeleid in Europa. De nieuwe indeling van overtredingen wordt ook gebruikt bij overtredingen die bij bedrijfsinspecties worden vastgesteld. Bij een eerste inspectie kunnen alleen heel belangrijke inbreuken worden beboet.
Bron: Logistiek.nl
Waarom bij ons een ARBO offerte aanvragen?
Testimonials
Benieuwd naar ervaringen van anderen met onze adviseurs?