Sinds 1 september 2012 zijn de Beleidsregels Ontslagtaak UWV (pdf) gewijzigd. Eén van de veranderingen is dat uw werkgever niet meer verplicht is alle stukken uit het re-integratiedossier mee te sturen. Hij kan nu zelf bepalen welke documenten relevant zijn voor de ontslagaanvraag na twee jaar ziekte. Wel moeten de stukken die de werkgever aanlevert actuele informatie bevatten over de arbeidsongeschiktheid van de werknemer, de herstelverwachtingen en de herplaatsingsinspanningen en mogelijkheden. Voorheen moest uw werkgever bij een ontslagaanvraag na twee jaar ziekte het hele re-integratieverslag meesturen. In dit verslag moest bijvoorbeeld ook de correspondentie met de arbodienst zijn opgenomen.
Voorbeelden van documenten die uw werkgever bij een ontslagaanvraag via UWV kan meesturen zijn:
* de door de arbodienst of bedrijfsarts gemaakte probleemanalyse;
* het door de werkgever en werknemer overeengekomen plan van aanpak;
* de door de werkgever en werknemer gehouden eerstejaarsevaluatie;
* de eindevaluatie en de in het plan van aanpak gemaakte afspraken;
* een oordeel van de werknemer, werkgever en arbodienst of bedrijfsarts over de hierboven genoemde documenten.
Daarnaast is het belangrijk dat er een actueel oordeel niet ouder dan drie maanden van de arbodienst of bedrijfsarts bij de ontslagaanvraag zit. In dit oordeel moet staan welke mogelijkheden de werknemer nog heeft om het werk te hervatten en wat de verwachtingen zijn voor de komende 26 weken.
Bron: UWV
Waarom bij ons een ARBO offerte aanvragen?
Testimonials
Benieuwd naar ervaringen van anderen met onze adviseurs?