Derde thema campagne Check je werkplek is 'Tillen'. - 29-04-2012
Op 19 april is de Campagne Checkjewerkplek van start gegaan. Het derde thema van deze campagne is Tillen. De site checkjewerkplek.nl wijst (kleine) ondernemers op risicos die in zijn onderneming kunnen voorkomen, en welke gevolgen deze kunnen hebben voor de continuïteit in het bedrijf. Checkjewerkplek is een campagne van het Steunpunt RI&E-instrumenten en loopt tot eind 2012.
Risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E)
Uit onderzoek blijkt dat kleine ondernemers minder vaak beschikken over een risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E). Toch is deze belangrijk om risicos goed in kaart te brengen en ongelukken te helpen voorkomen. Het doel van de campagne is dan ook om kleine ondernemers te informeren over de beschikbaarheid van het RI&E-instrument. Naast de ondernemer als werkgever richt de campagne zich ook op werknemers. Zij zijn ook verantwoordelijk voor hun eigen veiligheid en gezondheid op het werk.
Naleving van de RI&E-verplichting
Eerder zijn binnen de Campagne Check je werkplek de themas 'Brand' en Agressie en geweld behandeld. De derde campagne, met het thema Tillen richt zich vooral op de sectoren Horeca en Detailhandel. De naleving van de RI&E-verplichting is in deze sectoren namelijk het laagst. Speerpunten van de campagne zijn de belangrijkste risicos in deze sectoren. De campagnesite is aan het nieuwe thema aangepast, informatie over eerdere themas blijf ook beschikbaar.
Bron: Arboportaal.nl
Naar Arbo nieuws