Concreet betekent dit dat ondernemingen met minder dan 25 werknemers in dienst, geen lichte toets door een Arbo-deskundige hoeven te laten uitvoeren, waardoor de lasten voor kleinere ondernemingen in de binnenvaart afnemen', zegt Nick Lurkin, secretaris veiligheid en milieu bij het CBRB.
De huidige branche-RI&E is door een Arbo-deskundige nagekeken en zowel door de werkgeversorganisaties CBRB en BBU als de vakbonden Nautilus International en CNV Vakmensen ondertekend. 'Er moeten nog wel kleine aanpassingen toegepast worden in het plan van aanpak, desalniettemin zijn we erg blij met de verlenging van de branche-RI&E', aldus Lurkin.
De CBRB-secretaris benadrukt echter wel dat dit niet betekent dat er geen RI&E ingevuld moet worden. 'De Arbowet verplicht ondernemers met personeel (Ook onder de 25 werknemers) een RI&E in te laten vullen en voegt daaraan toe dat de Inspectie SZW (voorheen Arbeidsinspectie) hierop controleert.'
Het CBRB zet zich dit jaar extra in om de arbeidsveiligheid in de binnenvaartbranche te verbeteren. Zo organiseert zij enkele ontbijtsessies met wisselende thema's. Op 26 februari jl. heeft er al een themabijeenkomst plaatsgevonden over het dragen van Persoonlijke Beschermingsmiddelen (PBM's) en het meten van gas in de binnentankvaart. In mei zal er een ontbijtsessie gehouden worden over de stoffenlijst.
bron: CBRB
Waarom bij ons een ARBO offerte aanvragen?
Testimonials
Benieuwd naar ervaringen van anderen met onze adviseurs?